La Història és un incessant tornar a començar
Tucídides, historiador atenés (460-396 aC)

diumenge, 19 d’octubre de 2014

Cap a un projecte per a treballar la Gran Guerra a l'aula (I)



Aprenentatge basat en projectes. ABP. La idea és bona. I ara, el centenari de la Primera Guerra Mundial. Què esperem per intentar unir les dues coses? Tinc la idea d'intentar dur endavant un projecte d'aprenentatge precisament sobre aquest fet històric tan colpidor i ara tant de moda. La idea, però, és partir d'un dels meus llibres imprescindibles: Res de nou al front de l'Oest. Què pot eixir de tot açò? Espere que alguna cosa positiva!

A la seua obra, E. M. Remarque fa, d'alguna manera, una reflexió integral, extremadament humana -potser precisament per la deshumanització que ens presenta- i brutal sobre el sense sentit de la guerra. No són sols les vivències dels joves soldats condemnats a no ser mai més humans -no en el sentit que per a ells tenia esta paraula abans de marxar a les trinxeres, és el perquè de la guerra, la raó per la qual el pobles, tal i com escriu Remarque, es llancen uns contra els altres i es maten sense dir ni piu, ignorants, embogits, dòcils, innocents; en última instància, les seues causes. I també tracta les seues conseqüències. Les personals, les dels soldats. Però que multiplicats pels milers de soldats que tornen, es converteixen en conseqüències socials, econòmiques, demogràfiques, polítiques. Totes eixes que estem acostumats a estudiar a classe. Per què no, doncs, tornar cap a eixos testimonis on trobem la base de tot allò que ens diu el llibre de text i provem de descobrir-ho?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari!